Friday, July 29, 2011

Sambungan Demi Sesuap Nasi........

Assalammualaikum...

Maaf ye korang sebab baru hari nie sempat buat coretan sambungan dari Wordless Wednesday kelmarin!
Maa'lish~

Kisah Di Sebalik Gambar.......


Pak cik tua nie aku jumpa masa nak naik train untuk ke Alexandria or Iskandariah dengan kawan-kawan.

Nak tahu apa yang dilakukan oleh pak cik nie kat landasan kereta api nie???
Sebenarnya pak cik tua nie bekerja sebagai pengutip sampah kat kawasan landasan nie. 
Pak cik nie akan mengutip setiap sampah yang dibuang sepanjang landasan kereta api nie...
BAHAYA kan??
Nak buat macam mana...
dah kerja nie je termampu untuk dilakukan oleh pak cik nie untuk mencari rezeki~T.T








Budak Kecik nie pulak aku jumpa masa aku dan kawan-kawan makan kat sebuah restoran makanan segera sekitar Bandar Tanta nie...

Nak Tahu ape yang dilakukan oleh budak nie pulak???

Setiap kali ade kenderaan yang berhenti kat bahu jalan, budak kecik nie akan kejar kenderaan tue dan lap kenderaan tue...
Then si pemandu akan bagi seberapa jumlah wang yang mereka suka pada budak nie sebagai upah!

Kesian sungguh kan kat diorang pak cik tua dan budak kecik nie...
Sebenarnya ada banyak lagi golongan miskin kat Mesir nie...
Pergi je kat tempat membeli-belah kat sini mesti ada peminta sedekah yang akan kejar kita, tarik-tarik baju kita untuk mintak wang..
Susah betul kehidupan diorang nie!

Kehidupan KITA pulak macam mana??*untuk aku jugak~
Ada tak susah macam diorang???
Ada tak kena kerja kat landasan kereta api ke kat tepi-tepi jalan ke kena mintak sedekah ke???
Ada tak????

Cuba KITA fikirkan...
Ada kalanya kita selalu je merungut...
Bila tak dapat makan apa yang kita idamkan...
Bila tak dapat beli barang yang kita mahukan...
Bila kita tak dapat pergi tempat yang kita impikan...
dan macam-macam lagi lah!
Asyik nak merungut je kan kita nie...tak pernah nak bersyukur!=,="~

Pernah tak KITA terfikir...
Ohh...rupa-rupanya banyak lagi hamba-hamba Allah yang susah daripada kita di muka bumi ini!

So...
Ayuh para pembaca...
Mari KITA panjatkan kesyukuran atas segala nikmat yang dikurniakan Allah kepada kita!

~ALHAMDULILAH~

"Ya Allah, jadikan kami sebagai manusia yang pandai mensyukuri nikmat-Mu.

Ampuni kami yang tak pernah mampu mensyukuri semua nikmat-Mu."

Sekian.

Nota Coretan : Dah nak masuk Bulan Ramadhan nie...Jom kita tingkatkan amalan 
                           bersedekah!*bukan hanya di bulan Ramadhan je okay!=)


37 comments:

.........cP~ said...

...dan yang kaya tak habis berjoli dengan duit mereka..

.:AiN iKeUchi:. said...

bersyukurlah dengan apa yang ada kan..bila kita susah..fikir ada orng kat luar tu seribu kali lagi susah dr kita kan..hehe..sanggup bergadai nyawa cuma untuk mengisi perut..

amna said...

amin..
InsyaAllah, sama-sama kita tingkatkan amalan n ibadah :)

benz said...

kat malaysia un pnh gk aku tngok scene cmne..hhuhuu...
kite kne brsyukur dngan ape yg kte ad sbb x smua orang brnasib baik..

jd, if kte prihatin kte tolong mereka smampu yg kte bleh...huhuu

senyumSOYA said...

kat malaysia ada gak.. tapi x ramai..
jom didik diri jadi org y lebih bersyukur dgn nikmat yang allah berikan..

salam ramadhan~

azwa amani said...

kesiannya mereka ni... semoga Allah sentiasa melindungi mereka, amani lagi suka org macam ni, sekurang2nya dia mencari rezeki yang halal

ain najwa said...

insaf skjap..huuu

.:iQeLLypEri:. said...

haa~~kan misteri dah terjawab dengan sendiri nye..ta payah na pening kepala..
moral of the story,,cakap kat fiza ta payah na bazirkan duit aku.. =p

asy faro said...

sejak kebelakangan nie saye semakin belajar untuk menghargai khidupan saya yg seringkali saya rungutkan. saye mula berjumpa dgn kegembiraan. n then i read this post,your post...it makes me and others also, think like a thousand times and remind us that we'r not the only person that being test by god. there are many people more n even worst than us... saye brsyukur dan brusaha to live life to the fullest!

Mr.Thinker@Ali said...

Owh, baru tau. Begitu rupanya. Nasib baik sempat ikuti entry lepas dan bertanya. Kalau x, sure terkebil-kebil seketika. This entry, insaf. :)

blognizamlah said...

luv this entry...^^

MohamadNasiruddinBinAmir said...

smoga mereka yg miskin, kuat dan tabah mengharungi liku2 kehidupn d dnia. insyaallah~~

eddy syrol said...

baguslah..dengan ada kerja, maka yang miskin masih tetap mulia dengan pekerjaan nya..jgn sampai meminta sedekah, Allah murka pada yg meminta sedekah...

bacalah http://eddysyrol.blogspot.com/2011/07/kecil-lagi-nak-solat.html

sleeping_maniac90 said...

wah..
bru tau kt mesir pn ad golongn mskin cm nih..
ingt kt indon je y ad org mskin y sgup cri nfkah kt tpi2 jln cm tuh..

Nina Athira-misu said...

manusia mmg tak pernah bersyukur dgn ape yg ada.. =='

fadlisabri said...

.........cP~ - no komen!=)

.:AiN iKeUchi:. - yup2....alhamdulilah~

amna - Insyallah~=)

benz - yup....x smua yg bernsb baek!=)

senyumSOYA - mane2 pun ade kan...salam ramadhan~=)

azwa amani - yup kesian..!ameen~

ain najwa - sekejap je??hehe...^^~

.:iQeLLypEri:. - haha..mane bole...aq punye jgn lupe!

asy faro - bagos!semoga anda berjaya!yeahh...we'r not the only person that being test by god..agree with you!=)alhamdulilah~

Mr.Thinker@Ali - thanks sebab mengikuti ye...=)

blognizamlah - thanks..alhamdulilah~

MohamadNasiruddinBinAmir - Ameen ya Rabb~

eddy syrol - yup2...setuju2!=)

sleeping_maniac90 - mmg ramai..!mane2 pun ade~

Nina Athira-misu - yup...ade sesetengah org mcm tu laa~mudah2an kita dijauhkan dr sikap begitu~

..hizamirahim.. said...

pengajaran dia, kena la sentiasa bersyukur dgn apa yang kita ada.
:)
alhamdulillah.

~unlimited love~ said...

yeah. syukur jadi rakyat malaysia.

jom baca entry tentang bersyukur :)

http://gadiskacamatahitam.blogspot.com/2011/07/tazkirah-thursday-1.html

RafLurv said...

what people do for a living kan?dhsyat.huhu.

suhaa said...

betul. banyak lagi orang susah di sekeliling kita. keadaan kita banyak baiknya kalau nak dibandingkan dengan orang lain yag lagi susah. syukur alhamdulillah :)

~ selamat berpuasa ! :D

yunZ said...

syukur dgn rezeki yg kita dapat.jgn lokek nak bersedekah :)

fadlisabri said...

..hizamirahim.. - betol tue!Alhamdulilah~

~unlimited love~ - yup...kite patot bersyukur!=)insyallah~

RafLurv - yeahh...kesian diorg ni~

suhaa - yeahh!bersyukur...alhamdulilah!selamat berpuasa jugak!

yunZ - Alhamdulilah~

Hans said...

alhamdulillah bersyukur dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia
:-)

IMANSHAH said...

selamat berpuasa yop!!

i'm ezza haniza said...

insaf!

k.h.a.l.i.l.a said...

bersyukur dengan nikmat yang Allah beri selama ni ^_^.
Salam Ramadhan.

Izzah | zulkifli said...

thx for visiting my blog..

nice blog..
following you.. =)

Azura Mendezz said...

Selamat Menyambut Ramadhan.. =)

LiFe KaMi said...

selamat menunaikan ibadah puasa,
semoga ibadah puasa pada kali ini lebih baik dari sebelumnya,
Kejarlah pahala yang berlipat kali ganda yang telah dijanjikan oleh Allah SWT..:)

fadlisabri said...

Hans - alhamdulilah~=)

IMANSHAH - selamat berpuasa jugak!

ezza haniza - =)

k.h.a.l.i.l.a - alhamdulilah~salam ramadhan jugak~

Izzah|zulkifli - thanks jugak~

Azura Mendezz - Selamat menyambut Ramadhan jugak!=)

LiFe KaMi - Ameen ya rabb~=)

bighagenjo said...

-_-.. em, peringatan untuk semua, nice entry.

chemay said...

ouhh/..
engatkan pakcik tua tu buad apa...

semoga dijauhkan dari kesusahan hidup.
amin
:(

Nur Saina (AntooUngu) said...

Bersyukur ats nikmat yg ada..

http://antooungu.blogspot.com/

fadlisabri said...

bighagenjo - yeahh...thanks~

chemay - Ameen yaa rabb~

Nur Saina - alhamdulilah~=)

Eazy Izzuddin said...

alhamdulillah...
bersyukur lah kkita..

fadlisabri said...

Eazy Izzuddin - Alhamdulilah~=)

Komunitas Barat said...

Cari sampah di setesen Kereta
Cik pungut sampah di landasan kereta

:(